En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 19 februari 2012

En gammal saga...

Så såg den ut. Min första produkt...

Efter en liten konversation på Face book kändes det som det var dags att berätta om det första rollspel jag producerat och tryckt, nämligen "Saga". Det trycktes i 20 exklusiva exemplar i hardback 1993. Då kallade jag min verksamhet för Othala productions. Något senare släpptes också supplementet "Thandheim", som är en beskrivning av en värld väldigt inspirerad av nordisk mytologi.

Spelet i sig själv är ett ganska dåligt, om än välgenomarbetat, spel. Tanken var att man skulle kunna lyckas med det mesta bara man slog tillräckligt bra slag. Systemet påminner mycket om det i Rolemaster, med en öppen T100. Detta system blev lite rörigt och ganska svårt att spelleda. Det positiva i spelet är att det finns en massa specialegenskaper som karaktärerna kan ha. En slumptabell på 100! olika egenskaper tyder på att den som skrivit spelet har haft för mycket fritid. En vapentabell på fem sidor (A4) och ett karaktärsblad på fyra sidor skvallrar om detsamma.

Vi hade i alla fall kul när vi spelade det och sitter du på ett exemplar så har du kanske det första rollspelet som gjorts med namnet "Saga". För det var det diskussionen på Face book handlade om. Hur många rollspel, fanzines och liknande som gjorts med det namnet. Jag hävdar att mitt Saga var först.

2 kommentarer:

  1. Enligt http://www.darkshire.net/jhkim/rpg/encyclopedia/fulllist.html finns det ett tyskt spel från 1985 som heter "Saga System". Men god tvåa blir du allt :)

    SvaraRadera
  2. Men den här länken visar tydligt att tyska spel inte räknades förrän 1994

    http://www.drosi.de/definition_rollenspiel.htm#ursprung

    SvaraRadera