En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 10 mars 2012

Halvlängd

Redo för after ski

Tolkien introducerade dem. Hobbitarna som också kallas hober, halvlängdsmän, humpar och en hel massa annat. För mig är den rätta benämningen hobbit. I rollspels- och fantasyvärlden är de ofta matglada tjuvar som klär sig i bjärta färger, men undantagsfall är dom också mörka varelser med vassa tänder som tycker om att äta upp oskyldiga varelser.

Det debatteras mycket om de egentligen är en vettig rollspelsras. Många tycker bara att dom är allmänt jobbiga. Själv tycker jag att ankorna, som envisas med att dyka upp i en massa olika spel, bara visar en brist på fantasi. Vid ett tillfälle frågade jag spelledaren vad det var för bra med ankor egentligen och fick svaret "Ja, du får ju börja med 100% i färdigheten simma".

Min kentaur som hade B5 i färdigheten dansa (Drakar och Demoner Expert), var mycket roligare att spela. Fattar ni vad man kan göra med en karaktär som har fyra fötter med naturliga stepskor. Allt ett roligt rollspel behöver.

2 kommentarer:

  1. Ja, jag spelar hellre en Kentaur, än en Hobbit!
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  2. Man spelar ALLTID hellre en kentaur.
    Tyvärr tillåter nästan ingen SL dessa.

    Dessutom är dom rätt dåliga i en dungeon. "Kentaur Kenta, du får vänta här när vi smyger oss på orcherna..."

    SvaraRadera