En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 23 maj 2012

Nonanza

 Bröderna rider hem, och bör stanna där.

För ett tag sedan köpte jag spelet "Bonanza". Ni vet pappa Ben och bröderna Cartwright jag boskapstjuvar och annat slödder. Kartongen är fylld av målade plastkobojsare och väldesignade spelbrickor. Det här ska bli kul tänker man och sen tittar man på reglerna. Efter det letar man efter de "riktiga" reglerna, men finner att reglerna i kartongens insida är allt som finns. Man vet inte om man ska skratta eller gråta, så dåliga är dom. Faktum är att jag inte kan minnas regler som är sämre, och det säger en hel del.

Man vet inte hur man ska ställa upp brickorna, man blir inte klok på hur många "tuffingar" man måste ringa in för att vinna och allt är översatt på en väldigt hemmagjord svengelska. I slutet står det att man inte behöver snurra pistolen så blir spelet ett rent skicklighetsspel, då får jag lust att bara garva rakt ut.

Jag sätter på locket och lägger tillbaka spelet i hyllan.

Onkel Olofs bedömning:
Prisvärt: Nej, oavsett pris.
Spelvärt: Inte en aning

Bonanza får 1 rökring. Det är trots allt bröderna Cartwright och man får en massa plastkobojsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar