En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 27 maj 2012

Star Warriors

Ett spel med force...

Sitter och läser reglerna till Star Warriors, ett gammalt dogfightspel baserat på Star Wars filmerna (de gamla äkta, inte de nya barnsliga). Spelet är dessutom kompatibelt med rollspelet (det gamla baserat på T6:or och inte det nya T20-systemet). Hittar du ett exemplar av detta spel i gott skick är det väl värt att köpa. Mitt ex köpte jag på en auktion, och det är i väldigt fint skick som gjorde Onkel O glad.

Spelet bygger mycket på att ha en duktig pilot som kan göra många och svåra manövrar. Reglerna är inte enkla, men överkomliga, och ger en rättvis spelkänsla. Man måste dock se spelet mer som ett strategispel än ett snabbspelet actionspel. Att spela många rymdskepp tar mycket tid om du inte kan spelet på dina fem fingrar.

Personligen gillar jag spelet mycket och ser fram emot att spela det igen. När jag gjort det återkommer jag med en riktig recension.

Star Warriors får 6 rökringa baserade på dogfights ur det förflutna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar