En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

torsdag 21 juni 2012

Bibelspelet. Seriöst bra.

Bättre en första intrycket

För något år sedan hittade jag ett spel på en loppis med det spännande namnet "Bibelspelet". Priset var av karaktären värt att prova, det vill säga ganska lågt. Jag tog hem spelet och testade det med min sambo och fann att det var långt mycket bättre än vad layouten och reglerna berättade i det första intrycket.

Bibelspelet är ett frågespel av karaktären slår en tärning, svara på fråga och kom först i mål. Inget särskilt med, och hela spelet verkar vara en lågbudgetsatsning för att göra bibelstudier lite roligare. Borde vara något som  ickekristna skulle finna lite löjligt. Men spelet är bra och man blir engagerad, och man förvånas över att man blir engagerad.

Nyckeln till detta spels framgång är att spelets frågor är väl genomarbetade, och fast alla frågor berör de bibliska berättelserna så är det en bra bredd på dem ger både en novis och en biskop huvudbry. Jag är själv inte konfirmerad, men har vunnit spelet på min allmänbildning inom religion. Hans Ljungqvist, som är spelets upphovsman, har gjort ett gediget arbete. Trivial Pursuits idiotfrågor om hur många ögon en fladdermus har och dess 50-50-frågor lyser, Gud ske lov, med sin frånvaro. Detta gör att man känner sig kunnig när man vinner.

Skulle Bibelspelet bli ett riktigt toppspel så krävs det fler frågor och kanske lite bättre layout.

Ser du ett exemplar av Bibelspelet så köp det om inte priset är djävulskt högt. Det ger dig några intressanta spelomgångar.

Onkel Olofs omdöme:
Prisvärt: Upp till en hundring får du mycket spel för pengarna
Spelvärt: Ja, även för en hedning som jag

Bibelspelet får 6 glorialiknande rökringar för det gedigna arbetet med frågorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar