En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 19 juni 2012

Portal. Bortom skuggorna.

Så ser den ut.

När jag var ung i början på 80-talet kom de fösta rollspelen på svenska. Detta öppnade en helt ny värld. Spel som Drakar & Demoner, Mutant och Chock skapade något nytt. Reglerna var väldigt enkla, precis som intrigen i äventyren. På en timme hade man läst igenom regler, fattat noll och börjat läsa dem igen. Rollspelen var tillgängliga även för dem som var lite lata eller lite lagom korkade.

Annat är det idag. De flesta rollspel är flera hundra sidor tjocka. Fulla med regler och en textmassa som tar dagar att läsa igenom. På sätt och vis är de skrivna för dem som redan spelar rollspel, som varit med från början eller nästan från början.

Det var därför jag skapade spelet "Portal" för några år sedan. Tanken med detta spel var att det skulle vara enkla regler (T100-baserade), enkel intrig och en massa action. Huruvida jag lyckades får andra recensera. Jag försökte hålla nere priset med för att det inte skulle kosta för mycket att prova på.

Portal har inte varit en försäljningssuccé och jag har fortfarande halva garaget fullt av dessa spel, men jag tror fortfarande på grundidén bakom Portal med enkla prova på-spel för en ny generation spelare. När de senare lärt sig spela kommer de lättare att kunna ta sig an de moderna tegelstensreglerna.

Min teori stöds av att Äventyrsspels gamla produkter fortfarande säljer bra, och det är många som inte var födda då som köper dess, inte bara vi nostalgiska gamla samlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar