En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 10 augusti 2012

Gjuta spelplan

Inspirerande!

Håller på att fundera på hur spelplanen till "Pit of the Mutant Gladiators" ska se ut. Att spelpålanen ska vara 20 x 20 rutor hade jag redan bestämt, och tänkte mig att gjuta en enda stor plan som man sedan placerade ut hinder och annat på.

Nu funderar jag på om man ska göra en ram av rutor och sedan göra olika sektioner som man bygger ihop banan med. Funderar på hur man ska göra detta på ett smidigt sätt så att alla bitar "klickar" ihop. Funderar också på om dessa bitar ska ha ett standardmått typ 8 x 4 rutor eller 5 x 2 eller en variation av dessa. Risken är bara att spelet blir ett väldigt snyggt Tetris.

Kanske blir ett tvådelat spel. Spelet "Gör en bana" och spelet "Gladiatorer". Ska nog fundera så jag inte tar mig vatten över huvudet. Problem som dessa gör speldesign till något av det intressantaste man kan syssla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar