En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 26 augusti 2012

Waterloo, går inte till historien

Vet någon något om det här?

Förvånande nog var jag på loppis igår. Ett bra ställe om man vill testa nya spel för lite pengar. Man kan göra riktiga fynd, men även riktiga bottennapp. Igår köpte jag ett spel som heter "Waterloo" från Alga för en tjuga. Nu när jag spanat in spelet lite närmare frågar jag mig om detta var ett fynd egentligen. Hittar ingenting om det på nätet, som kan bekräfta eller dementera mina farhågor.

Spelet är snyggt. Spelplanen och spelkorten är väldesignade, med bilder på Napoleon, Josephine och andra figurer. So far so good. Problemet med spelet är att själva spelet inte är det strategispel man förväntar sig. Tänk er detta: Ett schackspel för fyra personer där man slumpar ut i vilken ordning pjäserna läggs ut, och där strategin går ut på att egentligen inte få ut sina pjäser. Så tolkar jag reglerna. Varje kort har en schackpjäs som symbol, så att man vet hur just det kortet flyttar sig på planen. Detta är att göra det för enkelt för sig när man designar ett spel. Alla kan ju schack så vi utgår från det liksom. Dåligt.

Jag har inget emot att man gör nya versioner av schack, men i det här fallet är det bara ytligt och känns som en genväg att få ut en ny produkt. Ska provspela det innan jag ger det ett betyg, men redan på regelstadiet ligger detta spel illa till.

På samma loppis la jag bananerna på ett Star Wars- Risk, byggt på de nya filmerna. Köpte det på vinst och förlust för 30 bagis. När jag öppnade asken märkte jag att påsarna var oöppnade och spelbrickorna opunchade. Hurra tänkte jag, innan jag upptäckte att spelreglerna och korten var skrivna på norska. Största förvåningen sedan jag råkade köpa ett "Kings and Things" på tyska.

Men norska är helt ok för mig.
"Akkurat, Himlalöper, må kraften vare me daj. Pompe ruggeapan full med lyseskud!"
(Just så, Skywalker, må kraften vara med dig. Sätt ett par laserskott i wookien)



4 kommentarer:

  1. Hittade detta efter lite sökande;
    Waterloo från Alga:
    Antal spelare: 2-4 deltagare
    Ålder: Från 10 år
    Speltid: Ca 20-60 min
    Innehåll: Spelplan, 64 spelkort och spelregler
    "Schack för upp till fyra personer på en spelplan med bara 16 rutor, kan det vara något att ha? Jodå, det fungerar alldeles utmärkt och i ärlighetens namn kan upp till ytterligare 16 rutor tillkomma beroende på hur många spelare som deltar. Alla har nämligen ett startfält eller hemmaläger om fyra rutor också, där var och en startar ensamma från respektive sida av själva spelytan. De traditionella spelpjäserna är utbytta mot kvadratiska spelkort, men här finns kort som alltså motsvarar torn, löpare, springare och bönder. Kungapjäsen är ett kort med Napoleon och drottningen hans Josephine. Förflyttningen är annars (med något undantag, och lite beroende på antal spelare) exakt densamma som vid vanligt schackspelande. Bortsett från att fler än två kan spela samtidigt mot varandra är den stora skillnaden den att inte alla ”pjäser” är i spel samtidigt. Varje spelare börjar med fyra soldater (bönder) på sina startfält, men så fort de gett sig in på spelplanen fyller man på med kort från handen. Var och en förfogar över totalt 16 stycken kort i sin egen färg. Fyra bönder tas undan och läggs ut vid starten, resten av korten blandas och av dessa drar du de fyra första och tar upp på handen. Så fort en pjäs (ett kort) lämnar startrutorna och kommer i spel fyller man på med ett valfritt kort från handen. När du använt de korten, drar du upp fyra nya till en full spelhand och fortsätter. Med detta system kan ibland kungen/Napoleon komma i spel väldigt tidigt eller kanske som sista kort. Och på samma sätt kan den som gärna spelar schack med springaren eller kanske drottningen här få vänta på att få dem i spel. Så fort någon spelare fått sin Napoleon utslagen av ett annat kort tas den spelarens alla kort bort från spelplanen, hans startrutor blockeras och resterande deltagare spelar vidare…..En rätt roligt spel för alla som gillar schack." på denna adressen: http://hem.bredband.net/petersiljedahl/waterloo.html

    Däremot var det ju inte så svårt att se att Risk var på Norsk, även utanpå lådan =)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  2. Är inte helt övertygad om Waterloo, men mitt Norska Risk är helt klart spelbart :)

    SvaraRadera
  3. Säkert så! Jag tyckte inte heller Waterloo lät så särskilt roligt när jag läste vad du skrev och vad jag sedan hittade på nätet.
    Risk är ju alltid Risk, oavsett språk. Dessutom kan det vara roligt med Star Wars motiv.
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera
  4. Vi kan ju värma upp med lite waterloo på nästa spelmöte :)

    Kanske inte...

    SvaraRadera