En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

torsdag 6 september 2012

Sean den eviga mentorn

Mentorn vi minns

Satt och kollade igenom mina filmer för att se om det fanns något spännande jag inte sett på länge. Då kom jag att tänka på Sean Connery. Egentligen gillar jag den här adlige skådespelaren från Skottland, men så kom jag på att han egentligen bara spelat två roller man minns. Agenten och mentorn. Agenten är givetvis James Bond och inget mer behöver sägas i den frågan.

De senste filmerna har han dock varit mer eller mindre en mentor för någon mer eller mindre tafatt hjälte. Jag gjorde därför en lista på Sean Connerys bästa mentorfilmer. Håll till godo:

1. Higlander
2. I Rosens namn
3. De Omutbara
4. The Rock
5. Entrapment
6. The League of Extraoridnary Gentlemen

Tycker man detta är lite snävt kan man alltid se Patrick Swayze i Dirty Dancing.
Ha det gott!

1 kommentar:

  1. En trevlig lista. Kan man inte säga att han faktiskt är BÅDE agent och mentor i "The Rock". Då det inte riktigt gavs någon klar förklaring till varför han var fängslad i början av filmen...kan man ju fritt speckulera. =)
    -Galdarbjelke

    SvaraRadera