En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

måndag 15 oktober 2012

Chainsaw Warrior

Desperation?

Jag bor i en lite mer gles byggd än de flesta. Spelbutikerna ligger inte precis med armbåges lucka. Så vad göt man när man spelat igenom alla "Ensamma Vargen" och alla soloböckerna i Fighting Fantasy-serien? Jo man köper solospel så klart. I mitt fall blev det "Chainsaw Warrior", ett spel med härstamning i 80-talet och Games Workshop.

Spelet är egentligen ganska kul. Man ska spela en krigare som ska ta sig in i ett hus fullt med zombier, för att i slutet döda en mäktig demon. Man har bara 60 min på sig att klara detta. Innan man börjar slår man ut sin krigare, som i vilket rollspel som helst. Sedan drar man kort och arbetar sig framåt genom olika rum med olika hemskheter. Inte så dumt faktiskt.

För att man verkligen ska förstå intrigen så får man med ett litet seriealbum också. När spelet gavs ut på 80-talet var jag inte så ivrig att skaffa det, fast jag redan då gillade Games Workshops olika brädspel. Men skuggorna mellan granarna gör konstiga saker med en spelälskare. Helt plötsligt sitter man där med ett solospel i stugmörkret. Fast; "Chainsaw Warrior" är ett gott alternativ i det läget...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar