En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 10 november 2012

Alla dessa utgåvor

RQ 2

Sitter och läser på lite Rune Quest. Okay det är nästan två månader innan jag ska vara spelledare, men förberedd vinner :)

För att få ihop rätt spelgrupp kändes det viktigt att läsa på lite om de kulter de olika spelarna kan vara med i. För att få lite bredare information går jag tillbaka i tiden och läser i andra utgåvan som heter "Cults of Prax". Normalt brukar jag bläddra i tredjeutgåvans "God of Glorantha". Samma gudar i olika utgåvor. Min reflektion är att jag lutar mer och mer åt att den tidigare utgåvan faktiskt är bättre. Det står mer fakta och vissa regler har ändrats till det sämre. Layouten och upplägget är dock snyggare i tredjeutgåvan.

DEtta får mig att fundera på detta med rollspelens alla olika utgåvor. Är de för att göra oss samlare förvirrade, det vill säga tjäna mer pengar, eller är det för att man faktiskt vill göra spelet bättre? Drakar och Demoner valde att göra ett helt nytt spelsystem när man publicerade Drakar och Demoner Expert, det känns på något sätt ärligare.

I Rune Quests fall ska man också komma ihåg att det är ett flertal företag inblandade. Chaosium, Chaosium Inc, Games Worksshop, Avalon Hill och Mongoose är nåpgra jag kan komma på utan att forska i saken. Detta kanske också påverkar.

Någon sa en gång: "Laga inte det som inte är trasigt". Vad samma person menade var: "OM det inte är trasigt, gör en ny utgåva"...

RQ3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar