En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 1 maj 2013

The Hobbit, oförutsedd medioker

Ser ju bra ut på håll

Igår såg jag den då äntligen, filmen "The Hobbit". Filmen som ska handla om vad som hände innan det de tre filmerna "Lord of the Rings", och som bygger på boken som på svenska heter "Bilbo". En av mina absoluta favoritböcker så jag hade hoppats på en underhållande film, men blev lite besviken.

Filmen är såklart välgjord i de flesta aspekter. Scenografin är otrolig, skådespelarna är bra och effekterna välgjorda. Men där slutar det. Att man ska göra tre filmer på en bok som i sig själv är kortare än någon av de andra tre, som var underlaget för de tidigare filmerna, märks tydligt. Man drar ut på storyn, lägger in actionscener som inte behövs och larvar till vissa karaktärer så man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Det som är bra är att man varit noga med nyckelscenerna. I det här fallet scenen där Bilbo och Gandalf möts för första gången och gåtgissartävlingen mellan Gollum och Bilbo. De är korrekta i minsta detalj och en fröjd för den som älskar boken. Man har också, precis som i de tidigare filmerna, lagt till dialoger och extra scener som bättre förklarar varför saker händer som de gör.

Men jag saknar en massa saker och önskar att andra inte varit med. Till och början med saknar jag att dvärgarna har luvor i olika färger. Kanske inte den viktigaste detaljen, men ändå. Jag saknar lekfullheten i filmen som är så tydlig i boken. Nu väljer man att försöka göra en actionfilm av en bok där klurighet har större plats en rå styrka. Nu har man t ex lagt in en strid mellan Thorin och Azog (var nu han kom ifrån) som är totalt onödig och inte finns i boken.

Mest besviken är jag dock att man hela tiden måste ha en töntig figur med i filmen för att liva upp med lite komiska inslag. Den rollen fick tyvärr Gimli i grundfilmerna, här väljer man den mäktige trollkarlen Radagast. Han beskrivs som en byfåne till eremit som åker i en släde dragen av kaniner och som filmen igenom har en stor fågelskit som täcker stora delar av huvudet och ansiktet. Bedrövligt, och inte ett dugg roligt.

Tyvärr tycker jag att filmen var en stor gäspning på två timmar och fyrtio minuter, så den får bara 2 rökringar och inga starka sådana. Vi hoppas på att del två spottar upp sig annars blir detta en flopp endast jämförbar med Jar Jar Binks.


4 kommentarer:

  1. Jo, fast Binks var ingen flopp, det var en kataklysm av bibliska proportioner

    SvaraRadera
  2. Jag håller helt och hållet med dig Onkel Olof!
    Detta var en mycket märklig filmatisering av Bilbo och till stora delar besvikelse av hur filmen presenterades. Radagast känns verkligen inte igen!

    SvaraRadera
  3. Vi får glädjas åt at Persbrandt ska spela Beorn i tvåan... ...eller?

    SvaraRadera
  4. Ja ..eller hur, men där har dom väl hittat på nått sätt att pajja det med.

    SvaraRadera