En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

söndag 30 juni 2013

GURPS fördelar och nackdelar

Mycket att fundera över

Av alla sätt att göra karaktärer i rollspel så har GURPS en egen särställning. Oavsett vad man tycker om det här multisystemet så måste man förhålla sig till det på något sätt. Många system har liknande sätt att generera en karaktär, men GURPS är det stora systemet.

Vad talar jag då om? Jo, reglerna för att ge en karaktär personliga för- och nackdelar för att få mer poäng att köpa färdigheter och grundegenskaper för. Systemet har inga slumpmoment när man gör sin karaktär utan man köper allt för poäng. Ger man sin karaktär personliga drag som kan ses som nackdelar får man fler poäng och ger man den fördelar så kostar det givetvis poäng. Hur dessa för- och nackdelar värderas är en gåta för mig.

Att hugga av sig ena armen ger mindre poäng än att vara blodtörstig, och det finns massor av konstiga exempel. Tyvärr gör detta också att karaktärerna blir skruvade på ett sätt som varken känns realistiska eller roliga utan mest störande.

Jag tycker det är roligt när man ger en karaktär just det, karaktär alltså, men i GURPS går det till överdrift och gör mer att man ser sin karaktär som en hög poäng en en rolig kuf på äventyr. Antagligen har jag tolkat idén fel, för antagligen ska man nog tänka ut sin karaktär i förväg och låta för- och nackdelar bara bli en del av den väg som format karaktären, då skulle det vara mer intressant.

Nä, GURPS är ingenting för mig. Däremot har Steve Jackson Games, som gjort spelet, släppt hyllkilometer med intressanta faktaböcker som täcker så gott som alla genrer och rollspel. Har aldrigt ägt reglerna men många av dessa sourcebooks har passerat min rollspelssamling. Så inget ont som inte har något gott med sig.



19 kommentarer:

  1. GURPS är ett spel som har format min rollspelssmak rätt mycket - primärt som ett exempel på vad jag INTE gillar. Vi har ju diskuterat klassbaserade spel kontra de där man väljer färdigheter och förmågor à la carte, och GURPS ligger väldigt långt ut på fel ände av skalan för mig.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Trots detta är det ett av de större rollspelen, så något måste GURPS gjort för världsfreden :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Staffan !
    Jag har inte heller fastnat för GURPS.

    SvaraRadera
  5. Hur fasen hamnade då spelet på "Hall of fame"???

    SvaraRadera
  6. Det är väl du som har koll på sådant??

    SvaraRadera
  7. Men det var ingen som tyckte GURPS skulle vara på en annan lista :)

    SvaraRadera
  8. DET var väl en väldans dålig ursäkt?
    =)
    Nu kan man väl revidera den där Hall of Fame - listan ...eller?

    SvaraRadera
  9. GURPS är väl inte helt värdelöst enligt mig. En hel drös amerikaner tycks dessutom gilla spelet väldigt mycket.
    Jag gillar spelets myriader av bakgrundsmoduler! Dessutom har jag samlat ihop en del GURPS Traveller supplement i min samling.

    Hall of Fame - ja, jag kom just på att där tycker jag att SkyRealms of Jorune platsar !
    Ett klassiskt mich-mash spel md rena drag åt både SF och Fantasy, men presenterat på ett oerhört inspirerande sätt. Bilderna och texten är i sann symbios i spelet.

    SvaraRadera
  10. Nu ska man väl komma ihåg att de spelen som kommit med pålistan har gjort bevisliga intryck i rollspelshistorien, vilket GURPS tyvärr gjort. Skyrealms är ett coolt koncept men får ändå räknas till de lite mer anonyma spelen...

    SvaraRadera
  11. Ja Jorune är verkligen ett hipsterspel som inte tillfört något nytt till rollspelsutvecklingen. Jag har ju själv ägt det så jag vet. Men GURPS har ju iofs inte heller tillfört så myckegt nytt. Men det är ju ett spel som haft en hyfsad marknadsandel de senaste 25 åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PROTEST!
      Håller inte med om att Jorune inte tillfört något. Spelvärlden i Jorune var nytänkande (särskilt 1984 som det det begav sig för Jorunes 1:ed). Det som driver karaktärerna är inte bara att leta gamla skatter i form av högteknologi utan att även förära sig ett medborgarskap. Tycker nog allt att Jorune försökte tillföra genren ett lite ytterligare djup. Världen känns gedigen om än en blandning av fantasy och SF så ges den en trovärdig beskrivning.

      Däremot så slog aldrig idén men det gjorde GURPS. Multiuniversums ideér tycks alltid få fäste som ex RIFTS. Inte för att jag tycker att dessa två är särskilt bra eller kreativa lösningar så måste man väl ändå ge både GURPS och RIFTS credd för deras myriader av supplement och bakgrundsmoduler.

      Henrik, jag blir väldigt nyfiken på din definition av ett hipsterspel, i rollspels sammanhang. =)
      Jag håller med om att det är ett väldigt smalt och ganska så okänt rollspel men tycker att man (försökte) tillföra vissa element som inte fanns i rollspelsvärlden, 1984.

      Radera
    2. Nu är min erfarenhet av Jorune rätt begränsad, men är inte strävandet efter medborgarskap ganska lik t ex strävan efter att stiga i graderna inom sin kult i Runequest/Glorantha? Visst, att bli Runelord är ju förknippat med speltekniska fördelar också, men det är väl en hel del socialt inblandat?

      Vad gäller mishmashspel så brukar jag säga att GURPS är till för att spela vilken värld som helst, medan "riktiga" mishmashspel som Rift och TORG är till för att spela alla världar samtidigt. Där tycker jag TORG lyckades bättre, i och med att man försökte balansera världar med kraftfulla verktyg (magi, teknologi, mirakel) med att man fick svårare när man var på bortaplan. Plus att TORG, som tidigare diskuterats, har en Cyberpåve som trumfkort.

      Radera
    3. Well... =) Beror väl på hur man spelar RQ. Det kan äggas på ett socialt plan men man skall inte glömma att RQ var från början et riktigt Dungeon-röjjar spel. Skillnaden i äventyr mellan D&D och RQ är försvinnande liten även om många med mig älskar RQ och gärna skulle vilja att det var en större skillnad. Däremot så sattes riban i Glorantha och de två supplementen kring kulterna i denna myternas värld högt.

      Dock är det bara några få rader som beskriver ansvaret hos en RuneLord eller RunePriest på ett socialt plan. Speltekniskt så blev man helt enkelt kultens utsände på äventyren där alla skatter skulle betalas in med 90% grad till sin kult.

      Jorune har ett annat anslag. Den sociala världen är mer beskriven och det är väldigt viktigt att bli medborgare. Det är få förunnat att få sin Challisk på the Wall of Drenn, men som jag minns det var det inte på samma sätt förknippat med speltekniska termer som i RQ. Nu kan jag minnas fel, och det är allt för sent för att jag skall orka kolla i böckerna i hyllan, får återkomma senare.

      Radera
  12. Så vansinnigt populärt är inte GURPS ens bland jänkare. Wizards of the Coast gjorde en marknadsundersökning som de delade med sig av runt 2000 (innan D&D 3). En av frågorna som ställdes till de som redan sagt att de spelade rollspel minst en gång i månaden var "Vilket eller vilka spel spelar du månatligen?" GURPS fick endast 3% (D&D spelades av 66%, tvåa kom Vampire med 25% - Shadowrun som vi nyligen diskuterade kom sexa med 15%, och Call of Cthulhu åtta med 8%). Jag misstänker att GURPS inte ökat i popularitet de senaste 15 åren.

    Om man tittar på Steve Jackson Games produktion idag så är GURPS en väldigt liten del av det hela - GURPS-produktion har inte varit en priorietet för dem sedan 2009. Det verkar som om den senaste större produkten de släppt var GURPS Horror, som släpptes 2011.

    Därmed inte sagt att spelet inte hör hemma i Hall of Fame. Det har, tillsammans med Hero, varit väldigt stilbildande med fokus på poängsystem och universalitet. Det är få spel som är så bra på att mäta varje liten detalj av ens rollperson, och GURPS 4th ed var ett ganska stort steg framåt i att göra spelet ännu mer universellt. GURPS är väldigt bra på det det gör, men det det gör tilltalar inte så fasligt många personer.

    GURPS-böcker håller också allmänt hög klass vad gäller research. Jag tror jag har mitt gamla GURPS Space liggande här någonstans som innehåller väldigt mycket matnyttig information om hur man bygger en science-fictionkampanj. Jag har också sett en hel del coola GURPS-settings, t ex GURPS IST (superhjältar) och GURPS Technomancer (alternativ nutid med magi sedan 40-talet, med ganska djup inblick i hur GURPS magisystem interagerar med en modern värld).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde nog att GURPS låg bättre till än så.. =/ ..där ser man!

      Radera
    2. Tänker på hur många som spelar det. Håller med dig, Staffan, om att dom har god research i sina bakgrndsmoduler. Jag har spac, dinosarier, Conan och en drös till av deras alster och dom har klämt in mycket mtnyttigt i sina böcker.

      Radera
  13. Med andra ord: GURPS är spelet vi alla har på något sätt, men ingen egentligen vill spela.

    Det imponerar på sitt sätt :)

    SvaraRadera