En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 26 juni 2013

Psionic i Rymden


Har funderat på hur psionics ska fungera i mitt nya rymdspel. Har nu kommit fram till att jag vill ha ett gäng "grundförmågor" att utgå ifrån. Hade tänkt mig följande:

Psyche (själ)
Att kunna kontrollera sin tanke. Grunden för att kunna bemästra de andra områdena.

Soma (kropp)
Förmågan att kunna påverka sina fysiska förmågor och egenskaper.

Materia
Insikten om hur tanke kan påverka materian och hur materia är beskaffat.

Cosmos (rum)
Insikten om hur man kan påverka verklighetens rumsaspekt.

Cronos (tid)
Påverkan på tidsaspekten. Tillsammans med Cosmos kan man förstår och påverka tid och rumsväven.

Energia
Kontroll av olika energiformer.

Genom att kombinera dessa grundförmågor ska man kunna "bygga" sina personliga sätt att använda psionics. Vill man t ex flytta ett föremål måste man både kunna manipulera materia och cosmos eller vill man skicka ett telepatiskt meddelande måste man använda psyche cosmos. Vill man teleportera sig själv till en annan plats måste man behärska Soma, Cosmos och Cronos. Ni förstår nog hur jag menar. Dyrt ska det vara att lära sig i vilket fall som helst, och kommer att kräva en flexibel SL.

Ju fler förmågor man använder desto mer "Vilja" kostar det. Vilja är en sorts koncentrationspoäng som annars används som en sorts hjältepoäng.

Längre än så har jag inte kommit så fortsättning följer...


Bildens mycket intressanta hemsida




4 kommentarer:

  1. Om jag vill kunna skicka ett telepatiskt meddelande bakåt eller frammåt i tiden (till mig själv eller någon annan) så behöver jag således träna på; Psyche, Cosmos och Cronos.
    =)

    SvaraRadera
  2. Stämmer bra det. Vill du dessutom materialisera dig själv för att säga meddelandet så får du lägga till soma med :)
    Å det kommer att kosta dig en hög med vilja.

    SvaraRadera
  3. ... jag an vara rätt envis om jag lägger den sidan till... =)

    Spännande och roliga ideér - skall bli skoj att få provspela!

    SvaraRadera
  4. Om inte annat så lär man sig en massa grekiska :)

    SvaraRadera