En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

lördag 1 juni 2013

Rollspelsmuseum: Traveller


Spelet man skulle vilja älska


Traveller
Publicerat: 1977 (GDW)
Författare: Marc Miller m fl
Genre: Rymd, Spaceopera

Nördiga fakta:
Rymdspel som baseras på science fiction från tiden (70-talet) som dominerades bl a av Asimovs Stiftelsen-trilogin, men även av andra kända författare. Marc Millers idé med Traveller var att göra ett "Dungeon & Dragons in space". Spelet får ses som det första riktiga rymdrollspelet, och har utvecklats senare till "Mega Traveller" och "Traveller the New Era". Det finns också en GURPS version från Steven Jackson Games. Senare år har Mongoose också tagit sig an det här klassiska spelet.

Mitt liv och spelet
Jag har spelat det här spelet i olika kampanjer och med olika spelledare, och egentligen gillar jag det inte så värst. Det första man gör i spelet är att slå ut en karaktär genom att välja olika karriärer. Tyvärr hamnar ofta även vetenskapsmän i "the Draft" så på något sätt blir man alltid militär. Roligt, men tråkigt när det händer, är att karaktären kan dö innan den börjar spelet. Det som också retar en hack'n slash spelare som jag är att man kan göra en militär som efter 20 i tjänst egentligen bara kan Vaccsuit och Dropship som färdigheter. Men om man ser hur spelet sedan är upplagt är detta egentligen inget problem, men innan man vet det känns det lite surt.

När man använder sina färdigheter slår man 2D6 (två sexsidiga tärningar) och lägger på sitt färdighetsvärde. Ju högre man slår desto bättre resultat. Det gör att en färdighet på 4 (som man antagligen har på Vaccsuit) är ett väldigt högt värde, fast man inte tror det och 0 är inte heller dåligt med tanke på att man får minus om man inte kan färdigheten alls.

Världen är lite komplicerad och jag tror den utspelar sig i ett gigantiskt rymdimperium med en dekadent kejsare någonstans, och fraktioner som håller på att spela ut varandra. Det är egentligen detta som gjort att jag tycker Traveller har varit lite segt när jag spelat. Jag har alltid velat spela Traveller lite som spelet "Elite" där man har ett halvskruttigt skepp som åker mellan olika världar och försörjer sig på handel och mer eller mindre olagliga aktiviteter, men ofta har det blivit att man varit en bricka i ett större spel och inte fattat så mycket av spelet.

Rent designmässigt tycker jag annars att Traveller håller stilen. Alla supplement och äventyr ser nästan lika dana ut. Färgen på kanter och linjer kan skilja sig lite åt (se ovan). Tycker det ger ett ganska spännande känsla till spelet, och man håller den där space-intrycket levande.

Traveller är en riktig klassiker, trots en del märkligheter. Men tänker man på att spelet är från -77 så är det näst intill ett lysande spel. Den dagen jag har mer tid att spela kanske jag ger mig på att vara SL bara för att lära mig det ännu mer.

Läs mer här


I min samling:
Traveller 1st ed (-77)

Suplement 1, Characters
Suplement 2, Animal Encounters
Suplement 3, The Spinward Marshes
Suplement 4, Citizens of the Empire

Adventure 1, The Kinunir
Book 5, High Guard


3 kommentarer:

  1. En av mina ambitiösa planer som aldrig blir av är att anpassa Traveller: The New Eras system för att göra rollpersoner till Alternity, som i mina ögon är ett klart bättre system när man väl börjar spela.

    Lite synd att Wizards övergav Alternity, och att de inte gjorde som med sina pre-D&D-rollspel, att de sålde av dem till företag som hade kunnat göra något vettigt med dem.

    SvaraRadera
  2. Traveller 5 som är ett Kickstarter projekt av Marc Miller har producerat en rejält ambitiös bok på 655 sid (A4). =)

    SvaraRadera
  3. Men i rymden väger 655-sidor ingenting. Bara man klarar sitt zero g-slag :)

    SvaraRadera