En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

tisdag 3 september 2013

Blood Bowl: Team Manager

Inte lika bra som brädspelet

Har i helgen testat spelet "Blood Bowl: Team Manager" som är ett kortspel i brädspelslåda. Det har kommit många kortspel med fasta lekar de senaste åren. Det blir lite som en blandning av brädspel och kortspel alternativt ett brädspel utan spelplan.

Blood Bowl, som gjordes av Games Workshop, är ett spel där olika fantasyvarelser spelar amerikansk fotboll mot varandra. Det finns många expansioner till det ursprungliga brädspelet bl a "Dungeon Bowl" som blev en maratonversion av grundspelet förlagt i en källarhåla. Dessa gamla brädspel är några av mina favoriter genom tiderna eftersom de har mycket rå humor och galen action. Det ska också nämnas att dess finns som datorspel med.

Men nu var det kortspelet som var på tapeten. Jag är ingen jättefantast när det gäller kortspel generellt så det krävs lite för att jag ska nappa på kroken. Blood Bowl spelas genom att man lägger ut sina spelare på olika matcher. När alla kort är utlagda ser man vem som fått mest poäng, den vinner matchen, och får priset. På detta sätt kan man skaffa sig bättre förmågor och bättre spelare, starplayers. man kan också vinna "TV-rättigheter" som ger slumpade poäng när spelet är slut. Poäng räknas i hur många fans man har i sin fanclub. Man får inte bara fans genom att spela bra boll utan även när man lyckas skada andra spelare, ha cheerleders och en massa annat som korten visar. Här kommer den gamla Blood Bowl känslan in, som annars är ganska låg.

Man kan också få ut turneringar som ger massor av poäng och fördelar. När man spelat Blood Bowl är spelet slut och man räknar ihop sina poäng. Begränsat antal rundor och victorypoints. Vi har sett det förut.

Spelet bygger mycket på att taktiskt lägga ut sina spelare på rätt matcher och skaffa sig rätt kort för att få poäng. Jag satsade mest på "TV-rättigheter" vilket betalde sig rätt bra, men inte så bra som att ha fått tag på rätt kort under spelets gång. Om man inte spelar med öppna kort är det extremt svårt att se vem som faktiskt leder.

Spelet är ganska enkelt, har bra flöde och snygga bilder, men det är inte ett brädspel och det är definitivt inte Blood Bowl. Om man inte jämför det med originalspelet och gillar kortspel så är det säkert otroligt bra. Det finns också många expansioner för att öka komplexiteten och antalet lag. Med detta får det fem rökringar av mig, men är antagligen värt mer.

Blood Bowl: Team manager recommenders med spelsugna vänner och välkylda drycker.




Fotnot:
Givetvis spelade jag skavens. Vad ska man annars spela?

10 kommentarer:

  1. #%^^**%#€$£ nymodigheter, tacka vet jag det riktiga BB med spelplan i äkta frigolit :-)

    SvaraRadera
  2. Ja, alla spel borde ha en plan av frigolit :)

    SvaraRadera
  3. Nån som testat det senaste digitala BB?

    SvaraRadera
  4. Jag har Blood Bowl Legendary Edition på PC. Och det har Galdis med. Jag gillar inte så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jäpp, jag saknar frigoliten, absolut!!
      Dock var jag kanske inte så väldans nöjd med dataspelet...Däremot ser de datorrenderade figurerna precis ut som de man fick med i plast i lådan med frigolitplanen. Orginalet vill jag minnas innehöll pappfigurer och en papp-plan.

      Radera
    2. ...som sedemera blev en papp-plan ånyo

      Radera
    3. =( gillar frigolit mr än papp!

      Radera
  5. Frigolit, en fantastisk spin off produkt av det amerikanska rymdprogrammet ;-)

    Snart börjar de väl göra tärningar av PLAST istället för trä... :-0

    SvaraRadera