En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

onsdag 2 oktober 2013

Appar och spel I

Man blir engagerad

Lite är sagt på den här bloggen om alla spel som kommer som appar till smarta telefoner, surfplattor och datorer. Det finns enormt många att välja mellan och de har verkligen blandad kvalitet. Många kostar en slant, några är gratis och några är gratis men kostar en slant om du vill bli bra. När man spelat en bit i spelet måste du köpa kristaller, guldtackor eller liknande om du inte vill vänta till nästa dag. Ibland får man betala för en version utan reklam t ex. Jag vill inte lägga några moraliska aspekter på något av det. Valet är fritt, men kostar ett spel en tjuga kan det vara värt det för att slippa en massa andra kostnader eller korkad reklam.

De spel jag mest spelar nuförtiden är mest quiz- och puzlespel, alltså spel man kan spela när man har 5 min över och där man inte behöver hålla reda på en story eller liknande. Just nu är det "Quizkampen" som gäller. Innan har det varit olika sorters patienser.

Nu fick jag i alla fall för mig att man kanske skulle recensera lite app-spel på den här bloggen. Jag laddade därför ner spelet "Knight Storm" från Appstore. Jag valde sett spel som var gratis och som såg häftigt ut. Ingen research här inte; utan bara känsla.

Spelet visade sig vara ganska kul. Man spelar en nykläckt riddare som ska larva runt och göra quester, tornera och bygga upp en borg. Spelet är självinstruerande som många spel idag. Man lär sig det samtidigt som man spelar. I vanlig ordning samlar man XP, guld, kristaller och ädelstenar. Med dessa kan man sedan uppgradera sin riddare på olika sätt. Antingen genom ny utrustning eller genom sigill man har i bältet som ger vissa fördelar i strid (nästan som kort i rollspel). Spelet är grafiskt väldigt snyggt och det finns mycket att göra. Ett givet tidsfördriv kan man tycka.

Men sedan kommer det sura. Ens liv tar slut och efter en stund göra alla ens potions det med. Då ställs man inför valet att köpa extra juveler för att snabbare få liv eller vänta en halv dag tills din riddare helat sig själv. Jag kan också få nya juveler om jag plågar min omgivning med att bjuda in fler spelare. Man tänker en stund och helt plötsligt tycker man inte spelet är så bra att man vill lägga det som en fis i vinden, alltså förpesta andras tillvaro med det.

Har man dock massor av tid och inte bryr sig om att man bara spelar spelet en stund om dagen så är "Knight Storm" riktigt bra. Tyvärr kan det dock inte få mer än 3 rökringar på grund av begränsningarna.

Får återkomma när jag testat ett annat spel helt enkelt...

Vackert och dyrt, sa Bull.