En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 25 oktober 2013

Lite om Relic

Inte helt säker

Igår spelade jag spelet "Relic". Det är ett spel som är otroligt likt "Talisman" fast förlagt i Warhammervärldens 40K, alltså i rymden med an massa spece-orks, eldara, spacemarines och en massa annat. Jag gillar "Talisman" och jag gillar 40K-världen så detta borde vara spelet för mig.

Spelet är snyggt designat. Från figurerna man traskar runt med över korten och till den spelbricka där man håller koll på sina stats och nivåer. Mitt enda problem var att om man har lika dåliga ögon som jag så var det lite svårt att läsa på spelplanen, men man designar ju inte spel för skumögda gubbar så då må vara sin sak. (Eller kanske är det just det man ska tänka på när det är skumögda gamla gubbar som köper de flesta spelen idag?)

Alla spelar olika karaktärer, precis som i Talisman, som ska ut i världen och göra uppdrag som man sedan kan gå upp i nivå av, eller få bättre prylar. Bäst av dessa är när man får en relic, vilket är superbra rekvisita som gör din karaktär otroligt mycket bättre, men som man också måste ha för att kunna göra questerna i de högre sfärerna som leder fram till att man slutligen vinner. Helst ska man ha flera relics.

Olika sorters äventyr.

Jag spelade en techpriest, vad det nu är, och det kändes som ett bra val. Överhuvudtaget kändes det som om karaktärerna i spelet är rätt väl balanserade. Man har tre stora stats, strength, cunning och willpower, som man använder för att slåss mot olika monster. Man kan gå på rutor där sannolikheten att just den stat du är starkast på ska behöva användas, alltså det finns tre sorters äventyrskort. Gillar idén med detta även om det kanske inte kändes så avgörande som det borde. Man får ofta också dra flera äventyrskort. Monsternas styrka läggs då ihop, vilket kan vara grymt frustrerande när man är svag. Men detta kompenseras av att en tärning kan "explodera" det vill säga att man får slå om en tärning om man slår en sexa och addera resultaten. När man slagit ihjäl monster med tillräckligt mycket styrka går man upp i nivå, även detta väldigt likt Talisman även om man gjort det bättre här.

När man har sjukt höga stats och många nivåer ska man genom warpen och göra de sista superäventyren, precis som i Talisman, sedan vinner man.

Jag borde ha älskat det här spelet, men det tog mycket tid och kändes segare än vanliga talisman som verkligen inte är ett smidigt spel. Relic är ett smart spel, men kanske har man lagt in lite för mycket i det för det tar tid att bli mäktig nog för att få det där riktiga flytet. Kan beror på mig som hoppade in i spelet efter en lång arbetsdag, men det känns som om "Relic" skulle behöva speedas upp för att bli det legendariska spel det har förutsättningarna att bli, eller så behöver det den där råa humorn som man gillar med WH-världen. Kan detta bero på att det är FF som gjort spelet och inte GW själva.

Dagen efter spelet känns det som "Relic" bara är värd en sådär 5 rökringar. Samtidigt tror jag att en ny spelomgång kanske skulle göra spelet mer rättvisa. För någonstans inom mig vill jag verkligen att detta ska vara så bra som det borde vara...




7 kommentarer:

  1. En mycket intressant recension av Relic. Jag har hört andra personer uttala sig, väldigt likt dig, efter att ha spelat Relic. Tyvärr har jag inte haft förmånen och testa spelet själv.

    SvaraRadera
  2. Apropå Talisman, har du prövat nya versionen? I senaste har de balanserat ut spelet lite grand. För det första så kan man inte "cykla" spells: mini-antal spells (som t ex trollkarlens förmåga, eller trollstaven) gäller bara i början eller i slutet av sin omgång (kommer inte ihåg vilket). För det andra så har varje figur en viss mängd "fate points" som man kan använda bl a för att slå om ett slag, och antalet används för att balansera ut figurer som annars är väldans mäktiga. Och för det tredje har sierskans förmåga nerfats: i stället för "dra ett extra äventyrskort och lägg tillbaka ett du inte vill ha i högen" så är den "du kan slänga ett av de äventyrskort du drar och dra ett nytt." Det gör att sierskan kan undvika skit, men man får inte möjligheten att välja det bästa kortet, plus att det suger inte att sitta efter sierskan och få kortet hon lägger tillbaka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten, Sierskan är tydligen felöversatt i Äventyrsspels utgåva. "Draw an extra adventure card and discard one" är inte samma sak som "Dra ett extra äventyrskort och lägg tillbaka ett."

      Ah, Äventyrsspel. QA var inte riktigt deras starka sida...

      Radera
    2. Felöversättning eller inte, det är dvärgen som är bäst :)

      Radera
  3. Svar
    1. Det är ju inte samma sak...

      Radera
    2. Nej, det är riktigt dåligt, men reglerna är desamma :)

      Radera