En sida som recenserar spel, film och böcker samt diskuterar speldesign

fredag 17 januari 2014

Många spel blir det...

Helges utbud.

Hamnade i en diskussion på nyårsafton om den enorma mängd brädspel som produceras just nu. Trenden med stor spelmarknad verkar slagit oss, fast den funnits länge i t ex Tyskland. Hur man än ser på det så produceras det enorma mängder brädspel just nu och diskussionen handlade om hur många av dessa som verkligen är bra och i så fall hur ser man skogen för alla träden?

Idag är det mycket lättare att göra- och producera spel. Billigare är det också då man lätt kan få tag på tryckerier och andra företag utomlands. Därmed blir också utbudet större än någonsin. Många riktigt bra spel har sett dagens ljus de senaste åren, men tyvärr också en del bottennapp eller plagiat av tidigare spel. Svårt att hänga med om man inte vill lägga stora delar av sin vakna tid på Board Game Geek och liknande sidor. Dessutom är det lika dyrt för spelaren som det är billigt för företagen med alla dessa spel.

En annan modern trend med spel idag är att de tar förhållande kort tid. I alla fall tycker alla vi som var med förr när ett normalt spel kunde ta timmavis att spela slut. Ett modernt spel tar ca 1-1,5 timmar att spela, vilket har både för- och nackdelar.

På en normal speldag hinner man idag med en 3-5 spel om alla är påkopplade och humöret är bra. Min känsla ofta ett sådant spelmöte är ofta att man gillade ett kanske två spel riktigt mycket och de andra var bra, sådär eller inte alls. Därför är jag just nu väldigt förtjust i att man i förväg väljer ett spel som tar riktigt lång tid och låter sig hänges åt det ordentligt. För mig ger det mer kvalité än att bränna av ett halvt dussin spel med olika kvalitetsnivåer.

Men frågan är öppen. Det positiva är att spelmarknaden lever och frodas. Det är mer värt än alla halvbra spel man får på köpet.

Bildens hemsida